Oulun joukkoliikenne junnaa paikoillaan  – Oulun kaupungin joukkoliikennestrategia riitelee uuden palvelutasosuunnitelman kanssa

Seisomapaikat täyden bussin etuosassa ovat tuttua kauraa monelle oululaiselle opiskelijalle erityisesti suosituilla aamulinjoilla päivän ensimmäisille luennoille matkatessa ja taas kotiin lähtiessä neljän aikaan. Pitkien välimatkojen ja kahden yliopistokampuksen kaupunki vaatii tuekseen toimivan joukkoliikenneverkon, tästä on jankattu paikallisten keskuudessa on vuosia. Myös Oulun kaupungin ympäristötavoitteet muun muassa hiilineutraaliudesta tukevat kestäviä kulkumuotoja ja joukkoliikenteen kehittämistä. Oulun yhdyskuntalautakunnan […]

Seisomapaikat täyden bussin etuosassa ovat tuttua kauraa monelle oululaiselle opiskelijalle erityisesti suosituilla aamulinjoilla päivän ensimmäisille luennoille matkatessa ja taas kotiin lähtiessä neljän aikaan. Pitkien välimatkojen ja kahden yliopistokampuksen kaupunki vaatii tuekseen toimivan joukkoliikenneverkon, tästä on jankattu paikallisten keskuudessa on vuosia. Myös Oulun kaupungin ympäristötavoitteet muun muassa hiilineutraaliudesta tukevat kestäviä kulkumuotoja ja joukkoliikenteen kehittämistä. Oulun yhdyskuntalautakunnan kaupunginhallitukselle tekemän esityksen mukaan asiaan ei kuitenkaan olisi tulossa lähivuosina muutosta. 

Joukkoliikenteen strategiseksi tavoitteeksi on jo vuonna 2018 asetettu matkustajamäärien tuplaaminen vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen vaatisi palvelutason nostoa eli liikennemäärän lisäämistä Oulun seudun liikenteen Oulun kaupungin yhdyskuntalautakunnalle tuottaman esityksen mukaan.

Samaisessa esityksessä todetaan, että tämän hetkisellä palvelutasolla joukkoliikenteen liikennöimät ajoneuvot ovat lähes täysiä ruuhka-aikoina suosituimmilla reiteillä, joka kielii palvelutason noston tarpeesta. Esityksessä nostettiin esiin myös, että suuri joukkoliikenteen tarve ei ole ainoastaan ruuhka-aikoina, vaan hybridityön lisääntyessä matkustustarpeet ovat laajentuneet muihinkin aikoihin. 

Joukkoliikenteen liikennöinnin kilpailutuksen kynnyksellä Oulun joukkoliikenneliikennejaosto valmisteli yhdessä joukkoliikennetiimin kanssa esityksen joukkoliikenteen tavoitteellisesta palvelutasosta vuosille 2024-2028 Oulun kaupungin, Iin kunnan ja Muhoksen kunnan alueilla liikennöitävälle joukkoliikenteelle. Tämä valittu palvelutaso luo perustan tarkemmalle linjasto-, reitti- ja aikataulusuunnittelulle sekä hankintasuunnittelulle. Joukkoliikenteen luoma palvelutasosuunnitelma sisälsi laajuudeltaan kolme eri vaihtoehtoa joukkoliikenteen toteuttamiseksi vuosille 2024-2028.

Suunnitelman perusteella yhdyskuntalautakunta esitti kaupunginhallitukselle oman näkemyksensä palvelutasosta joukkoliikenteen toteuttamiseen seuraaville vuosille. 

Yhdyskuntalautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että Oulun seudun joukkoliikenne järjestetään vuosina 2024-2028 kustannusvaikutuksiltaan edullisimman, ja suppeimman, palvelutasovaihtoehdon 3 mukaisesti.

Kyseisessä palvelutasossa joukkoliikennettä ei juurikaan kehitetä nykyisestä. Joukkoliikennettä kehitetään kohdistuen muutamiin runkolinjoihin ydinalueilla. Kehityksessä huomioitaisiin Nokian siirtyminen, Laanilan kouluverkko sekä asuntomessualue, mutta esimerkiksi kesäliikennettä ei tässä suunnitelmassa kehitetä. Kustannusvaikutus tässä palvelutasossa on 2,6 miljoonaa euroa vuodesta 2025 alkaen. 


Oulun yliopiston ylioppilaskunta, Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta, Oulun ammattikorkeakoulu  ja Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö sr (PSOAS) laativat asiasta yhteisen kannanoton, jossa he vaativat Oulun kaupungilta tulevaisuudelle välttämättömiä joukkoliikenteen palveluverkon parannuksia:

Joukkoliikenteen palvelutaso kaipaa parannusta / Kannanotto 21.4.2023

Oulun yliopiston ylioppilaskunta, Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta, Oulun ammattikorkeakoulu  ja Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiö sr (PSOAS) vaativat Oulun kaupungilta tulevaisuudelle välttämättömiä joukkoliikenteen palveluverkon parannuksia. Joukkoliikenteen palvelutason parantaminen on investointi tulevaisuuteen, ja kattava joukkoliikenne on tärkeä osa kestävää ja viihtyisää kaupunkikuvaa. Ilman merkittävää panostamista joukkoliikenteeseen Oulun kaupunki ei voi saavuttaa tavoitettaan hiilineutraaliudesta vuoteen 2035 mennessä.

“Toimiva ja kattava joukkoliikenneverkosto on korkeakoulujen menestymisen ja arjen sujumisen kannalta erittäin tärkeää. Korkeakouluihin tulevilla opiskelijoilla ja henkilöstöllä on oikeus olettaa, että liikkuminen kaupungissa on sujuvaa. Oulun ei kannata jäädä jälkeen joukkoliikenteen kehityksessä verrattuna Etelä-Suomen suuriin kaupunkeihin,” linjaa Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki.

Oulun kaupunki kehittyy voimakkaasti, ja joukkoliikenteen palvelutason nosto on välttämätöntä. Nykyinen joukkoliikenteen taso on riittämätön oululaisen korkeakouluyhteisön 30 000 opiskelijalle ja henkilökunnan jäsenelle, joista suuri osa käyttää julkista liikennettä päivittäin. Muista korkeakoulukaupungeista jälkeen jäävä palvelutaso ja olematon poikittaisliikenne rajoittavat vaihtoehtoja korkeakoulujen opiskelijoiden ja henkilökunnan asumiselle. Ruuhka-aikoina täysiin linja-autoihin ei välttämättä mahdu edes kyytiin.

“Oulun kaupunki on joukkoliikennestrategiassaan asettanut tavoitteekseen joukkoliikenteen asiakasmäärien tuplaamisen vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on hyvä, mutta kuinka kaupunki aikoo päästä siihen ilman minkäänlaisia panostuksia?” kummastelevat opiskelijajärjestöjen hallitusten puheenjohtajat Suvi-Anna Salminen ja Helena Hirvaskoski.

Opiskelu on muuttunut monimuotoisemmaksi, ja se vaikuttaa osaltaan joukkoliikenteen käyttöön. Aamun ja iltapäivän ruuhkahuippujen lisäksi hybridityö ja -opiskelu saavat ihmiset liikkumaan muinakin aikoina, unohtamatta liikkumista harrastuksiin ja kaupungissa tarjolla olevien tapahtumien ja kulttuurin äärelle. Kattaville joukkoliikenteen palveluille on tarvetta kaikkina vuorokauden aikoina. Myös kesäkuukausina tehdään töitä, tutkimusta ja harjoitteluita eri puolilla kaupunkia.

“Kattava julkinen liikenne on asumisen kannalta äärimmäisen tärkeää. Se mahdollistaa opiskelija-asumisen ja rakentamisen eri puolille kaupunkia, ja auttaa pitämään asumisen hintatason edelleen kohtuullisena,” kommentoi PSOASin hallituksen puheenjohtaja Jonne Kettunen.

Odotamme Oulun kaupungilta rohkeutta ottaa käyttöön korkein esitetty palvelutaso. Oulun kaupungilla on kunnianhimoinen ja tulevaisuuteen katsova strategia. Lyhytnäköinen ehdotus matalimmalle palvelutasolle jäämisestä ei ole kaupungin strategian mukaista, ja jarruttaa kaupunkiympäristön kehittämistä.

Kannanoton ovat allekirjoittaneet Suvi-Anna Salminen, OYY:n hallituksen puheenjohtaja, Helena Hirvaskoski, OSAKO:n hallituksen puheenjohtaja, Jouko Niinimäki, Oulun yliopiston rehtori, Heidi Fagerholm, Oulun ammattikorkeakoulun rehtori sekä Jonne Kettunen, PSOAS:n hallituksen puheenjohtaja.