Itsepalvelukassojen pilotointi käynnistyi Linnanmaalla 12. elokuuta. Kulttuuriantropologian opiskelija Salla Marjakangas käytti itsepalvelukassaa Foobarissa 27.8. Hänestä valikko oli aluksi hieman sekava käyttää.

Yliopistolla varaudutaan tuleviin ruuhkiin: Juvenes kokeilee itsepalvelukassoja, Uniresta kehittää Medisiinan linjastoa

Kaikki kello kahdeltatoista kampusravintolaan suuntaavat sen huomaavat: lounasjonot ovat pitkät. Ensi vuonna Linnanmaan kampuksella ruokailijoiden määrä kasvaa vielä useilla tuhansilla Oamkin muuton myötä. Myös Kontinkankaan kampuksella ravintola Medisiinassa on ruuhkaisaa. Juvenes kokeilee kahdessa ravintolassa itsepalvelukassoja, myös Uniresta miettii itsepalvelukassojen käyttöönottoa.

TEKSTI Helmi Juntunen

KUVAT Helmi Juntunen

In English

Itsepalvelukassat alkavat olla tavanomainen näky esimerkiksi kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Elokuussa itsepalvelukassat saapuivat Linnanmaan kampuksen Juveneksen ravintoloihin Napaan ja Foobariin.

”Itsepalvelukassoilla pyritään helpottamaan ruuhkatilanteita ja siirtämään asiakaspalvelua pois tiskin takaa asiakkaiden joukkoon. Näin henkilökunta etupäässä neuvoisi ja ohjaisi”, Juveneksen business controller Fanni Kempas toteaa.

Kempas sanoo, että nyt toteutettavaa pilottihanketta seurataan muutama kuukausi. Sen jälkeen Juvenes miettii itsepalvelukassojen mahdollisuutta myös muissa ravintoloissaan. Kempas toteaa, että aivan kaikkiin ne eivät sovi ravintoloiden toimintapojen erojen takia.

Itsepalvelukassat ovat tuoneet muutoksia niin asiointiin kuin opiskelijoiden opiskeluoikeuden tarkastamiseenkin. Ruoka maksetaan ensin ja sen jälkeen siirrytään linjastolle. Lisäannokset sekä jälkiruuat maksetaan erikseen.

Opiskelija tunnistautuu kassalla opiskelijaksi Tuudo-sovelluksen avulla ja maksaa sitten lounaan sekä valitsemansa lisätuotteet korttimaksulla – käteinen ei käy maksuvälineenä itsepalvelukassoilla. Kassalla voivat asioida myös Oulun yliopiston henkilökunta, jatko-opiskelijat sekä vierailijat.

Vastaavanlaisia Tuudon kanssa yhteistyössä toteutettuja itsepalvelukassaratkaisuja on Tuudon mukaan tällä hetkellä kahdessa opiskelijaravintolassa pääkaupunkiseudulla.

Itsepalvelukassaprojektin lisäksi Juvenes aloittaa syyskuussa Napassa asiakasvirtojen ja jonojen hallintaan liittyvän projektin yhdessä VTT:n tutkijoiden kanssa. Projekti seuraa asiakkaiden käyttäytymistä linjastossa erillisten seurantalaitteiden avulla.

Projektin tavoitteena on tutkia asiakkaiden reittejä sekä linjastojen pullonkauloja, jotta asioinnista saataisiin sujuvampaa. Seurantalaitteet eivät tallenna dataa, josta olisi mahdollista tunnistaa henkilöitä, joten asiakkaiden yksityisyydensuojaa ei loukata.

Juveneksella on Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella Napan ja Foobarin lisäksi kaksi ravintolaa, Foodoo ja Kylymä, sekä kolme kahvilaa, Tellus, Juicebar ja Cafe Hub.

Uniresta: itsepalvelukassat ovat tulevaisuutta

Juveneksen lisäksi myös Uniresta on harkinnut itsepalvelukassoja ravintoloihinsa. Oulun yliopiston ylioppilaskunnan ja Oulun ylioppilasavun omistamalla Unirestalla on kaksi opiskelijaravintolaa Linnanmaan ja Kontinkankaan kampuksilla; Kastari Linnanmaalla ja Medisiina Kontinkankaalla.

”Tälläkin hetkellä mietimme asiaa, mutta emme halunneet olla etulinjassa. Itsepalvelukassat ovat ehdottomasti sellainen asia, joka jakaa asiakaskuntaa. Kastariin on tullut palautetta siitä, että on ihanaa kun täällä on oikea ihminen tiskin takana”, Unirestan toimitusjohtaja Kaija-Liisa Silvennoinen sanoo.

Silvennoisen mukaan itsepalvelukassat olisivat kaikesta huolimatta hyödyllisiä ja hän sanoo niiden olevan tulevaisuutta.

”Itsepalvelukassojen hyödyn näen siinä, että henkilökuntaa vapautetaan asiakasta paremmin palvelevaan työhön, kun voi tehdä vähemmän mekaanista työtä”, Silvennoinen sanoo.

Itsepalvelukassojen paikat ja sijoitukset olisi mietittävä Silvennoisen mukaan tarkasti.

”Kiireisissä paikoissa ne helpottaisivat ruuhkahuippua. Aluksi, kun käyttöä vielä opetellaan, se ehkä hidastaisi hieman. Uskon kyllä, että meillä Unirestallakin tulee vielä olemaan itsepalvelukassoja”, Silvennoinen toteaa.

Silvennoisen mukaan Unirestan ajankohtaisimpia toiveita olisivat linjaston kehittäminen Kastarissa ja asiakaspaikkojen lisääminen, mutta päätökset tilojen muutoksista tekee yliopisto.

Myös Kontinkaan kampuksen ravintola Medisiina on kärsinyt ruuhkautumisesta. Kaija-Liisa Silvennoinen kertoo ongelman olevan Unirestan tiedossa ja hänen mukaansa ratkaisuja on mietitty.

”Medisiinaan on suunnitelma linjaston kehittämisestä, mutta se vaatisi yliopistolta investointia. Uniresta on ollut asiassa aktiivinen”, Silvennoinen sanoo.

Uniresta kehittäisi Medisiinaan yhden pitkän linjaston, jossa ravintolan henkilökunnan olisi mahdollista työskennellä keskellä ja asiakkaat kulkisivat kahdella puolella linjastoa. Kaija-Liisa Silvennoisen mukaan suunnitelma on toteuttamista vaille valmis.

”Syyskuun alusta Cafe Galenokseen Kontinkankaalla tulee take away -lounaan mahdollisuus, samoin H2O Campus helpottaa Kastarin tilannetta. Ainakin henkilökunta asioi niissä, mikä osaltaan vähentää tungosta,” Silvennoinen kertoo.

Oulun yliopiston tilapalvelupäällikkö Arto Haverinen ja kiinteistöinsinööri Timo Haverinen toteavat lehdelle, että Medisiinan linjaston muuttamisen tarpeesta on keskusteltu jo jonkin aikaa. Linjastoja muutetaan ensi vuonna Unirestan suunnitelmia vastaaviksi. Kumpikaan ei osannut kommentoida tarkempaa aikataulua Medisiinan muutostöille tai Kastarin tilanteeseen.

Helmi Juntunen

Oululainen metamoderni antropologi ja mielten välisen etäisyyden avaruuscowgirl.

Lue lisää: