Marja Jokiselle on aina ollut tärkeää, missä hän tekee töitä. Tuore viestintäjohtaja syttyy ajatuksesta, että yliopistossa tuotetaan uutta tietoa ja vaikutetaan tulevaisuuteen.

Tavoite viestitään kirkkaaksi

Kesäkuussa aloittanut viestintäjohtaja haluaa saada opiskelijat ja henkilöstön ylpeiksi Oulun yliopistosta. Viestintä vahvistaa yhteistä käsitystä ja selventää päämääriä.

”Ookko nää vielä kiinnostunut?” kysyi puhelimen toisessa päässä rehtori Jouko Niinimäki onnistuneen työhaastattelun jälkeen. Marja Jokinen vastasi kyllä, muutti Frankfurtista Tuiraan ja aloitti Oulun yliopiston viestintäjohtajana.

Viran avaaminen on herättänyt huomiota sen vuoksi, että uusi viestintäjohtaja tulee yritysmaailmasta. Jokinen nyökkää, että on oppinut viestinnän käytännöt yrityksissä. Hän näkee vahvuutenaan laajan kokemuksensa niin sisäisen viestinnän kuin markkinointiviestinnän ja brändin johtamisesta.

”En erottele bisnekseen liittyvää ja muuta viestintää. Perustehtävä ei muutu, vaan viestintä tukee strategiaa ja tavoitetta”, Jokinen muistuttaa.

Hänen mielestään yliopisto ei organisaationa poikkea juurikaan yrityksestä: tiedekunnat voi nähdä konsernin yksikköinä, jotka tuottavat opiskelijoille palveluita.

”Ero sen sijaan on siinä, että pörssiyhtiöissä lainsäädäntö säätelee viestintää hyvinkin tarkkaan. Julkisyhteisön antamat vapaudet innostavat”, sanoo Jokinen, joka on pestinsä alkajaisiksi ottanut haltuun koulutuspolitiikan kuvioita. Uusi työ koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatioiden alkulähteillä tuntuu merkitykselliseltä.

Esimies heijastelee

Reflektointi-sanan kuuleminen ensimmäisessä johtoryhmän kokouksessa herätti Jokisessa tunteen kotoisuudesta. Yliopistomaailman käsitteillä puhuminen miellyttää viime vuodet bisneskieltä kuunnellutta viestintäjohtajaa. Sana oli Jokiselle tärkeä myös siksi, että hän korostaa itsereflektion eli omien ominaisuuksiensa tiedostamisen vaikutusta johtamiseen.

”Jotta voi johtaa muita, on tunnettava itsensä. Omat tavat on hyvä tietää ja ymmärtää, etteivät ne ole normi. Tiimin ideoita täytyy kuunnella ja oivaltaa joukkojen viisaus”, Jokinen täsmentää.

Johtamiskoulutuksissa ja esimiestehtävissä hän on huomannut olevansa tavoiteorientoitunut. Viestintäjohtaja myöntää, että se hänenkin mielestään kuulostaa hieman kovalta. Vastavalmistuneena maisterina Jokinen piti itseään pehmeänä ja ihmiskeskeisenä, kun seurasi toimintaa kilpailuhenkisessä konsulttiyhtiössä.

Nämä kaksi piirrettä eivät kuitenkaan sulje toisiaan pois.

”Tavoiteorientoituneisuus tarkoittaa sitä, että huomio on keskitettävä niihin työtehtäviin, jotka ovat tavoitteen kannalta oleellisia. On ymmärrettävä kokonaisuus ja saatava ihmiset toimimaan sen mukaan”, Jokinen määrittelee.

”Jotta voi johtaa muita, on tunnettava itsensä. Omat tavat on hyvä tietää”

Kivulias, kiinnostava muutos

Viestintäjohtaja ymmärtää, että organisaatiossa tapahtuvat muutokset saattavat herättää vastustusta henkilöstössä. Ihmisten on tiedettävä taustat ja syyt. Niiden kertominen on viestintää.

”Muutokset ovat kiinnostavia. Sokkivaiheen kivuliaisuutta voidaan lieventää toimivalla viestinnällä”, Jokinen näkee.

Kemira-ajoilta hän mainitsee onnistumisena strategiauudistuksen, joka eteni osallistavana prosessina. Strategiaviestintää organisaation sisällä tehtiin vuosi. Kun Kemiran arvot määriteltiin, niitä kysyttiin henkilöstöltä.

Brändityötä aloittavan Jokisen mielestä viestintä on yliopiston kokoisessa yhteisössä keskeinen kokoava tekijä. Viestintäjohtaja haluaa jokaisen opiskelijan ja työntekijän jakavan yhteisen käsityksen siitä, minkälainen Oulun yliopisto on.

”Tunnettuuden, houkuttelevuuden ja vetovoimaisuuden kannalta on tärkeää, että jokainen kokisi ylpeyttä siitä, että tulee juuri Oulun yliopistosta.”

Jokinen tietää, että ylpeyden siemenet ovat pinnan alla. Kun hän Kemiralla kertoi uudesta työpaikastaan, kaksi Oulun yliopiston alumnia toivotti iloisina Jokiselle onnea tulevaan.

Kuka?

Marja Jokinen
» 36 vuotta
» Syntynyt Jyväskylässä. Asunut esimerkiksi Rovaniemellä, Kajaanissa, Helsingissä ja Frankfurtissa. Tällä hetkellä koti Tuirassa.
» Opiskellut valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistossa. Pääaineena viestintä, sivuaineina johtamista, sosiologiaa ja puheviestintää.
» Oulun yliopiston viestintäjohtajana kesäkuun alusta saakka.
» Aiemmassa työssä Kemiran markkinointiviestinnän johtajana Frankfurtissa vastasi yhtiön globaalista brändistä. Johtanut viestintää konsulttiyhtiö Capgeminissä, toiminut pr-konsulttina viestintätoimistossa ja tiedottajana internetsivuja tekevässä yrityksessä. Työskennellyt viestinnän parissa 19-vuotiaasta fuksista saakka.
» Nuorena mietti myös juristin tai copywriterin ammatteja.
» Vapaa-ajalla pelaa frisbeegolfia, talvisin laskee telemarkia.
» Haaveilee tasapainosta, olevansa oikeassa paikassa tekemässä oikeita asioita. Toivoo riittävästi yllätyksiä, jottei elämä käy tylsäksi.

Sanna Häyrynen

Tiedeviestinnän maisteri, joka tykkää kuunnella, kun asiantuntija puhuu. Twitter: @sannahayrynen

Lue lisää: