Anna äänesi kuulua – palaute on koulutuksen kehittämisen kivijalka

Ilman opiskelijoita ja opiskelijoiden näkemyksiä ei ole yliopistoa, ilman toimivaa ja laadukasta koulutusta ei synny tulevaisuuden tutkijoita ja tutkimusta.

Kolumni  | 

Teksti Henna Määttä

Kitinää kiltahuoneilla, purnausta kahviloissa, yliopisto-opettajia, jotka kirjoittavat lehtiin kuinka opiskelijat eivät osaa arvioida opetuksen laatua. Tätäkö toiminnan kehittäminen yliopistoissamme tällä hetkellä on?

Vaikka uskon tämänkin vastaavan aina joltain osin todellisuuttamme, meillä on myös edessämme mahdollisuus muuttaa toimintakulttuuriamme rakentavampaan ja koko yhteisöä hyödyttävään suuntaan.

Toimivan palautekulttuurin yksi pahimmista kompastuskivistä on se, ettei palautetta oteta tosissaan. Palautteeseen suhtaudutaan ylimielisesti, sitä ei hyödynnetä riittävästi  tai vaikka hyödynnettäisiinkin, ei tehtyjä toimenpiteitä osata tehdä näkyväksi opiskelijoille.

Palautteen hyödyntäminen ja kehittämistoimenpiteiden esiin tuominen luovat opiskelijoille merkityksellisyyden tunnetta: Minun näkemykselläni on väliä, minä voin osallistua yliopiston ja oman koulutukseni kehittämiseen. 

Tämä kannattaa, sillä opiskelija on opetuksen laadun asiantuntija, jota pitää haastaa, kuunnella, innostaa ja konsultoida. Ilman tunnetta palautteen merkityksellisyydestä on turha odottaa aktiivista osallistumista palautekyselyihin.

On toki totta että opiskelijat eivät aina anna kaikista rakentavinta palautetta. Jos kurssin sanotaan olevan paska, se ei kerro itse sisällöstä yhtään mitään, ei auta opintojakson kehittämisessä eikä kyseistä kommenttia siten oikein voi pitää varsinaisesti palautteena. Lisäksi opiskelijoiden pitää oppia itse kantamaan vastuuta niin opinnoistaan kuin koulutuksen kehittämisestäkin.

Palautteen antaminen ja saaminen sekä yhteisen vastuun kantaminen toiminnan kehittämisestä on merkittävä työelämätaito, joka jokaisen tulisi oppia. Voin luvata, ettei passiivisella möllöttämisellä mikään muutu, eivätkä kiltiksen ja kahvioiden keskustelut ja purnaamiset konkretisoidu oikeiksi kehittämistoimenpiteiksi kuin harvoin, jos koskaan.

Kehittämistyön tekeminen yhdessä kasvattaa asioiden muuttumisen todennäköisyyttä. Ilman opiskelijoiden panostusta koko toiminta jää vajaaksi: ilman opiskelijoita ja opiskelijoiden näkemyksiä ei ole yliopistoa, ilman toimivaa ja laadukasta koulutusta ei synny tulevaisuuden tutkijoita ja tutkimusta.

Palaute ei aina tarkoita kritiikkiä tai kehitysehdotusten tekemistä, vaan sillä voi myös näyttää kiitollisuutensa ja nostaa esille hyviä olemassa olevia käytänteitä. Palautteella voi esimerkiksi kiittää toimivasta uudesta työskentelytavasta kurssilla. Parhaimmillaan palautteen antaminen ja siitä saatu vastapalaute kasvattaa osaamista ja kehittää myös omia oppimisen strategioita.

Oulun yliopiston ylioppilaskunnan pitkäaikainen tavoite on ollut kehittää Oulun yliopistolle yhtenäinen, tehokas ja dynaaminen palautejärjestelmä. Yhteistyössä tehdyn kehitystyön tuloksena yliopistossamme on otettu käyttöön uusi palautejärjestelmä, joka löytyy osoitteesta palaute.oulu.fi. Tämä työkalu yhtenäistää opintojaksopalautteen käytänteitä ja luo mahdollisuuksia myös johtamiseen, sillä kaikki opintojaksopalautteet menevät vastuuopettajan lisäksi myös tutkinto-ohjelmien vastuuhenkilöille.

Palautejärjestelmä on uusi ja sitä kehitetään koko ajan parempaan suuntaan. Kyse on oikeasti huikeasta mahdollisuudesta niin opiskelijalle kuin koko yliopistoyhteisöllemme: voimmehan nyt kehittää yksittäisten opintojaksojen lisäksi koko opetussuunnitelmaa ja muuttaa palautekulttuuriamme aivan olennaisella tavalla.

Sinä mahtava opiskelija: muista, että vaikka meillä onkin superaktiivisia ainejärjestötoimijoita ja hallinnon opiskelijaedustajia tekemässä merkittävää vaikuttamistyötä, sitäkin tärkeämpää on se, että jokainen yhteisömme jäsen osallistuu aktiivisesti toiminnan kehittämiseen.

Yksi helpoimmista ja keveimmistä tavoista osallistua on palautteen antaminen, joten anna äänesi kuulua!

Julkaistu 17.3.2017

Henna Määttä

Oulun yliopiston ylioppilaskunnan koulutuspoliittinen asiantuntija, joka rakastaa oppimista ja seikkailuja sekä suhtautuu intohimoisesti laadukkaaseen koulutukseen. Twitter: @HennaMaa

Lue seuraavaksi

Paljonko sinä maksaisit ainutlaatuisesta työkokemuksesta?

Kaisa Vainio

Kolumni

4.7.2017

Opiskelijan ääni on vahva ja voimakas – kunhan hän vain muistaa käyttää sitä

Jenny Vaara

Kolumni

29.6.2017